Speltbrood

Plaats hier je recepten, natuurlijk het liefst met zo weinig mogelijk salicylaten.
Plaats reactie
Yveric
Site Admin
Berichten: 87
Lid geworden op: 14-02-2013 09:40

Speltbrood

Bericht door Yveric » 16-02-2013 09:50

Speltbroodje voor de broodbakmachine:

400 gram speltmeel
100 gram rijstmeel
8 gram keltisch zeezout
4 gram gist ( liefst zonder e-nummers)
eetlepel roomboter of zonnebloemolie
450 ml water.

Meng de ingrediënten voordat je alles in het broodblik doet en zet de machine op glutenvrij programma ( 30 minuten rijzen, dan kneden en bakken)
Het programma neemt totaal 150 minuten in beslag.
Je kunt ev maanzaad of zonnebloempitten toevoegen, maar kijk uit met lijnzaad, chiazaad, sesamzaad of rozijnen. Deze zijn allemaal hoog in salicylaten.

Inmiddels ben ik er achter dat je met zonnebloempitten ook voorzichtig moet zijn omdat ze je salicylaat- grens toch behoorlijk op kunnen schroeven.

Afbeelding
Home is where the heart is ...

patries
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-02-2013 17:23

Bericht door patries » 09-03-2013 20:41

Ik heb vanmiddag volgens dit recept een spelbrood gebakken. Het was de eerste keer dat ik zelf iets met spelt maakte en het is direct heel goed gelukt. Prima recept!

Yveric
Site Admin
Berichten: 87
Lid geworden op: 14-02-2013 09:40

Bericht door Yveric » 10-03-2013 15:46

patries schreef:Ik heb vanmiddag volgens dit recept een spelbrood gebakken. Het was de eerste keer dat ik zelf iets met spelt maakte en het is direct heel goed gelukt. Prima recept!

Fijn om te horen! Ik zweer ook nog steeds bij dit recept en wanneer ik wat meer salicylaten toe kan laten in mijn dieet, ben ik ook echt van plan dit recept uit te breiden met bv wat noten door het deeg.
Zolang als ik dit brood maak is het nog niet mislukt ;)
Home is where the heart is ...

Plaats reactie